כדי להדפיס ספר או להקליט שיר, לא צריך להשקיע כסף שאין. המודל הכלכלי ששינה את כללי המשחק והעביר את הכוח אל היוצרים.
ספר זו יצירה מלאת חיים שמאחוריה יש בדרך כלל סיפור צבעוני. קל לדמיין ילד מחייך כאשר הוריו מקריאים לו את הספר או נער הנסחף אל עולם חדש שנוצר מתוך הדפים והדיו. כך העניין גם לגבי שיר עם מסר חזק.
ליוצר הנלהב קל להיסחף עם הרעיון שהספר יימכר בכמויות ויכבוש את לב הקונים או שהשיר יכבוש את פסגת מצעד הפזמונים. כל מי שהתנסה ביצירה אמיתית מכיר את זיכרון הילדות משיר שנשמע כאילו נכתב בדיוק על הרגש שכרגע מבעבע בו או התחושה של חום עוטף כשאנחנו נרגעים עם ספר ומתנתקים מהעולם.
האמת העצובה מאחורי החלום היא שרוב הפנטזיות להוצאה לאור של ספר או הפקה של שיר, יישארו במגירה. רוב האנשים לא מודעים למחיר הגבוה ולא מודעים לעבודה המאתגרת בדרך אל המוצר המוגמר. הוצאות הספרים לא מתנדבות לממן את התהליך וחברות ההפקות מעדיפות יוצרים עם מוניטין וקהל מוכח. המקום על המדף צפוף והסיכוי לפרוץ ולהרוויח ללא פעולות שיווק מאסיביות, אפסי.
החדשות הטובות הן שיזם חרוץ עם נחישות ותוכנית עבודה מסודרת, יכול בהחלט להפוך את היצירה שלו למיזם רווחי ואפילו לעסק של ממש. הסוד הוא במימון מקדים ובהבטחת המכירה הראשונית שמצדיקה את הפרויקט. גיוס הסכום הנדרש מראש, מאפשר לנו לקבל החלטות בנוגע לייתכנות המיזם ולבחירות שנעשה בהמשך.
בין עם מדובר בשיתוף פעולה מסחרי עם גוף המשיק לתוכן שלנו ומעוניין לממן או לרכוש ולהפיץ מראש את היצירה לקהל היעד ולהרוויח תדמית וחשיפה, מימון המונים בסגנון הדסטארט או מימון הפוך (Counter Funding) בו הרווחים ממכירת מוצרים נלווים שאינם מחייבים השקעה כספית, משמשים למימון הפרויקט, הדרך אל הגשמת החלום מתחילה בתוכנית עסקית ובעבודת שיווק מסודרת.
בשנתיים האחרונות אנו רואים גידול ניכר בשיטת המימון המתבססת על מכירת מוצרים נלווים. בכל העולם תחום הדפוס על פי דרישה Print On Demand, מאפשר ליוצרים בתחילת דרכם למכור מגוון מוצרים רחב המבוסס על רעיון אומנותי, מבלי שיצטרכו להחזיק במוצרים אלו. חולצות, כוסות, כובעים ושלל מוצרים בסיסיים, נמכרים באמצעות הדמיה המוצגת באתרי מכירה וברשתות החברתיות ומיוצרים רק אחרי ההזמנה ע"י הלקוח. אין כאן השקעה כספית והרווח תלוי רק ביכולת השיווק של יוצר התוכן.
היתרונות הברורים של מודל ה- Counter Funding המכונה גם מימון הפוך מייצרים שוויות הזדמנויות אמיתי. מכירת חולצה או כובע עם דמות חביבה או משפט קליט, קלה יותר ממכירה של ספר או רעיון לשיר שקשה לאנשים לדמיין כמוצר בעל ערך כספי. עצם קבלת המוצר הפיזי המובטח והיעדר הסיכון מצד התומכים מקל מאוד על הפניה והופך את תהליך המימון מקיבוץ נדבות לעסק מסחרי עם ערך מוסף.
בהתחשב בעובדה שבחנויות בפלטפורמת Mymerch אין ייצור מקדים או מלאי שיכול להפוך לנטל, הסיכון ליוצר לא קיים. הקונים מודעים לתמיכתם בפרויקט, אבל מקבלים מוצר ממשי ושימושי שיישאר ברשותם גם אם הפרויקט לא יעמוד ביעד הגיוס. התומכים בפרויקט שכבר קיבלו את המוצרים ולובשים אותם, הופכים מיד לשגרירים עם סיפור מוצלח ומסייעים בפיתוח עולם התוכן שמסביב ליצירה העתידית עוד לפני שיצאה אל אוויר העולם.
מימון הפוך המבוסס על מכירה מוקדמת של מוצרי לוואי, בונה את הקהל באמצעות מוצרים מוחשיים. השותפים לפרויקט שסייעו במימונו, יהיו גם נהנים הראשונים שיזכו לרכוש בהנחה את הספר או לקחת חלק בהשקת היצירה המוזיקלית. בחלק מהמקרים אף יזכו בהטבה לחבריהם כשגרירים ובכך ירחיבו את מעגל החשיפה של היצירה החדשה.
היתרון הגדול ביותר של שיטת המימון ההפוך בפלטפורמת Mymerch, היא כמובן באותם מקרים בהם לא הצליח הסופר לעמוד ביעד הגיוס. במקרה כזה, מאחר וכבר סיפק את המוצר אותו הבטיח, יוכל להמשיך את המימון כדי להמשיך בגיוס, לשנות כיוון ולמכור מוצרים נוספים או להפסיק את הפרויקט וליידע את הקהל התומך כי לא הצליח לסיים את הפרויקט אך לשמחתו חלק איתם את החוויה באמצעות מוצר שכבר משמש אותם ומשמח אותם.
מימון הפוך מהווה מהפכה של ממש ומאפשר ליזמים לקפוץ אל המים הסוערים והעמוקים של עולם ההפקה וההוצאה לאור. זהו למעשה זינוק ללא סיכונים עם כל ההגנות האפשריות. שיטת המימון ההפוך לא רק מספקת את הדלק למנוע היצירה, אלה גם הופכת למנוע הצמיחה של האומן ברגע שגייס את הסכום ויצא אל הדרך.
